Pages

Rabu, 21 Mac 2012

Dakwah di antara realiti dan Fantasi



Ramai menyangka islam hanyalah rukun islam, hanya perlu solat, puasa, zakat dan haji. Sebenarnya Islam merangkumi seluruh aspek kehidupan, percakapan, masa yang digunakan, pergaulan, alat alat , cerita atau movie yang ditonton, masakan, beristinjak pendek kata menguruskan yang hidup dan yang akan mati, kerana di sinilah bermulanya titik tolak noktah bidayah sesebuah kehidupan sama ada ia diredhai oleh 'RAB' ataupon tidak.


Penulis ingin mengajak kita berfikir dan bertanya mengenai diri sendiri kerana persoalan ini sering timbul semasa otak tengah berserabut terutama setelah membaca sirah iaitu sekiranya saya atau anda hidup di zaman rasul allah, pasti saya akan mempunyai iman yang tinggi? Pendek kata menjadi golongan sahabat...Namun Allah menetapkan kita untuk hidup di zaman yang serba dengan ilmu dan pengetahuan ini. Dan pernahkah kita bertanya pada diri sendiri kenapa kita dilahirkan, kenapa keluarga kita macam nie, macam tuh dan pelbagai lagi. Maka jawapannya .Itu adalah hak Allah atau sunatullah, hak Nya kepada hambanya iaitu diri kita ini. Kita telah pon hidup dalam alam yang serba dengan kemewahan ini, sehinggakan kita lupa bahawa diri ini hanyalah untuk sementara.


Kalau kita memerhatikan dakwah di negara barat amatlah berbeza dengan realitinya di negara tercinta ini. Mungkin disebabkan Islam ini hanyalah diwarisi dan tidak dicari, maka penganutnya ini seperti seolah - olah mengamalkan Islam ini dengan hanya mengambil ini dan membuang ini. Penulis bukanlah seorang yang hebat atau ingin berbangga tetapi merasa terpanggil untuk menyatakan kebenaran walaupun ia amat pahit. Bagi orang Islam seharusnya mengetahui bahawa semua ajaran islam ini wajib dipatuhi dan diamalkan dengan selayaknya. Dalam konteks negara ini, kita boleh berfikir dan bertanya kepada diri dan orang lain khasnya orang bukan muslim, apa yang kamu faham tentang Islam. Maka mungkin pelbagai pandangan serta jawapan yang positif dan negatif yang boleh saya simpulkan bahawa jawapan yang keluar rata -ratanya ialah hukuman, miskin terrorist dan moral yang rendah. Jadi sebagai Islam yang prihatin, di manakah silapnya. .? Kita hanya berfikir untuk mendirikan negara Islam , tetapi lupa untuk mengasimilisasikan perbuatan , didikan serta tarbiyah kepada masyarkat keliling.

Alhamdulillah , penulis berkesempatan melawat sebuah masjid yang tersergam indah di Kota Raya iaitu Masjid Putra, Putrajaya. Masjid yang besarnya setinggi 4 tingkat ini merupakan kebanggaan dan antara tempat yang menarik untuk destinasi perlancongan. Masjid yang mempunyai ukiran yang indah ini, dijadikan tempat untuk bergambar kenangan bahawa kita pernah menjejakkan kaki di rumah Allah ini. namun begitu seribu kali sayang, kita masih tidak mampu mendefinasi serta menerangkan apa itu Islam kepada pengunjung serta pelawat yang hadir. Dengan hanya mengharapkan kepada pegawai yang ada, yang belum tentu faham serta mampu menerangkan apa itu Islam yang sebenar, kita menuding jari kepada sesetengah pihak untuk menerangkan perkara tersebut, tapi Allah akan bertanya , Apa peranan kita sebenarnya sewaktu berada di situ.......?

Tanyalah iman anda,

credit to forum.vivanews.com

Ingin saya berkongsi ayat dalam Bible ini iaitu Mark 12:28-30

28 One of the teachers of the law came and heard them debating. Noticing that Jesus had given them a good answer, he asked him, “Of all the commandments, which is the most important?”
29 “The most important one,” answered Jesus, “is this: ‘Hear, O Israel: The Lord our God, the Lord is one. 30 Love the Lord your God with all your heart and with all your soul and with all your mind and with all your strength.

bukankah sama dengan mengucap dua kalimah syahadah


dan ketahuilah hakikat di Malaysia ini , hanyalah 0.1 % rakyat yang malaysia yang memeluk islam. Renungilah video ini dengan mata hati, bahawa kita hanyalah seorang hamba Allah yang menyerahkan diri seluruhnya di JalanNya.....


YA ALLAH TUNJUKILAH KEPADA KAMI JALAN YANG LURUS....

Related topics

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...